Vaniljajäätelö

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Suklaa tai vanilijajäätelö, kummasta pidät enemmän? Tämä kielen mennessään vievä jäätelöresepti on sovitettu Mary Berryn no-churn-jäätelöstä. Ketoversion julkaisi Martina Slajerova ja tämä jäätelöresepti on räjähtänyt suosiossaan.
 
Olen usein muunnellut perusreseptiä ja lisännyt jäätelöön kaikkea maapähkinävoista ja suklaahippusista aina soseutettuihin mansikoihin asti. Jos pidät Ben&Jerrys tyylisestä jäätelöstä, niin suosittelen kokeilemaan esimerkiksi sekoittaa maapähkinävoita sekaan valmistuksen loppuvaiheessa.


Tarvitset:

 
4 isoa kananmunaa, eroteltuna
1/4 teelusikallinen viinikiveä tai omenaviinietikkaa
1dl erythritolia tai muuta vähähiilihydraattista makeuttajaa
3dl kuohukermaa
1 ruokalusikallinen sokeritonta vanilijauutetta tai 1 teelusikallinen vanilijajauhetta
 
 

Resepti:

 
1. Eroita munanvalkuaiset keltuaisista. Aloita vatkaamaan munanvalkuaisia ja lisää sekaan viinikivi. Kun valkuaiset kovettuvat hieman, lisää hiljalleen joukkoon erythrithol.
 
2. Vatkaa kunnes seos muodosta “huippuja”.
 
3. Vatkaa kerma toisessa kulhossa, kunnes se muodostaa pehmeitä “huippuja” Varo ettet ylivatkaa.
 
4. Kolmannessa kulhossa riko kananmunankeltuaiset ja sekoita ne vanilijauutteen tai jauheen kanssa. Voit käyttää myös sekoitusta kummastakin, jos haluat voimakkaan vanilijamaun.
 
5. Sekoita hiljalleen vatkatut munanvalkuiaset kermavaahdon kanssa. Lisää lopuksi keltuaiset ja sekoita hiljalleen lastalla kunnes seos on tasaisesti sekaisin.
 
6. Laita seos pakastimen kestäviin astioihin ja anna jäähtyä noin 2-4 tuntia, kunnes jäätelö on kovettunu.
 
7. Nauti
 
 

Ravintoarvot/ annos (2dl)

Kalorit: 283 kcal
Rasva: 22 g
Proteiini: 5 g
Hiilihydraatit: 2.3 g
 
 

Vinkki:

Tämän reseptin avulla valmistat pehmeää ja kermaista jäätelöä. Kuitenkin, kun se on seissyt pakastimessa yli 4 tuntia, se kovettuu kovaksi. Tässä on muutamia vinkkejä, joiden avulla voit pitää sen pehmeänä:
 
– Lisää noin 0,5dl vodkaa tai muuta alkoholia. Vodka on paras sen neutraalin maun ansiosta.
 
– Lisää kasvisglyseriiniä noin 1-2 rkl. Tämä ainesosa ehkäisee kiteytymistä.
 
– Voit myös kokeilla lisätä MCT-öljyä noin 0,2dl
 
– Vaihtoehtoisesti voit myös pakastaa jäätelön annosrasioihin, niin sinun ei tarvitse odottaa kovettuneen jäätelön sulamista niin kauaa.

Sinua saattaa myös kiinnostaa nämä

Reseptit

Bolognese – Maukas klassikko

Tarvitset – 500g sika-nauta jauhelihaa (23%) – 1/2 sipuli – 1 iso sellerin varsi – 1 pieni porkkana – 2-3 valkosipulin kynttä – 1rkl kuiva

Reseptit

Paahtoleipä

7 kananmunaa 1 tl laadukasta suolaa 2 dl vettä 90g eli 1 dl sulatettua voita 3 dl Pofiber 3 rkl Psyllium 1 tl Ksantaani 1

Reseptit

Guacamole

Guacamole   Tarvitset: – 1 iso avokado – 2tl limen mehu – 1dl tuoretta korianteria – 1tl tuoretta chiliä – oliiviöljyä – suolaa Valmistus: 1.

Reseptit

Bulletproof -rasvakahvi

Bulletproof kahvi on kätevä tapa korvata aamupala aivoille energiaa antavalla juomalla. Bulletproof kahvi on kasvattanut suosiotaan, eikä ihme, sillä sen luvataan muun muassa antavan loputtomasti

Reseptit

Kanapata

Kermainen Kanapata   Tarvitset: – 300g kanan paistisuikaleita – 1/2 paprika – 1/2 punasipuli – 1/2 kesäkurpitsa – 1/2 parsakaali – 2 valkosipulin kynttä –

Reseptit

Kaali-pinaattilaatikko

Tarvitset – 400g naudan jauhelihaa (17%) – 1/2 kaali (pieni) – 4dl pinaattia – 1 sipuli – 2 valkosipulin kynttä – 0,5L kana/lihalientä – keto

Aloita ketogeeninen ruokavalio jo tänään!