Onko ateriatiheydellä väliä painonpudotukseen?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Meitä on pitkään kehotettu syömään useampia pieniä aterioita, jopa 5-6 ateriaa päivässä. Tätä on perusteltu sillä, että aineenvaihduntamme pysyisi käynnissä ja laihtuisimme tehokkaasti. Tämä on johtanut siihen, että monet napostelevat pitkin päivää, syömättä itseään koskaan kylläiseksi.

Jos syö viisi tai kuusi kertaa päivässä, niin monet myös turvautuvat ateriankorvikkeisiin ja esimerkiksi ravinneköyhiin proteiinipatukoihin. Nämä eivät koskaan korvaa ravinnetiheää aitoa ruokaa ja monien snack ruokien on jopa huomattu aiheuttavan painonnousua.

Viime aikoina on tullut mielenkiintoista tutkimusta ateriatiheyden merkityksestä painonpudotukseen. Juuri julkaistussa tutkimuksessa vertailtiin ateriatiheyden merkitystä painonpudotukseen.

Tulokset olivat hyvin yksiselitteisiä, ateriatiheydellä ei ole merkitystä painonpudotukseen.

Olen itse valmentanut tuhansia henkilöitä painonpudotukseen ja rasvanpolttoon ja huomannut, että kaksi tai kolme ateriaa päivässä on usein monien kohdalla optimi. Kun syödään kaksi tai kolme ateriaa päivän aikana, niin saamme syödä itsemme monta kertaa päivässä kylläiseksi, eikä naposteluhimot ja makeannälkä yllätä yhtä helposti.

Laihduttajalle on myös helpompi ylläpitää omat kaloritavoitteet syömällä vain muutaman kerran päivässä, eikä ylisyönnin riski ole yhtä iso.

Ketogeenisestä ruokavaliosta apua ruokariippuvuuteen

Ketogeeninen ruokavalio on hyvin vähähiilihydraattinen ruokavalio, jonka avulla pääset ketoosiin. Ketoosi on lääketieteen mukaan täysin luontainen ja turvallinen aineenvaihdunnan tila, jossa käytämme rasvaa energianlähteenä. Sinusta tulee ketoosisa siis kirjaimellisesti rasvanpolttokone.

Elimistön ollessa ketoosissa, eli kehon hiilihydraattivarastojen ollessa niukat tai tyhjät, maksa alkaa käyttää elimistön rasvavarastoja aivojen tarvitseman glukoosin tuotantoon edistäen näin rasvan palamista ja laihtumista. Monet kokevat tässä vaiheessa ruokahalun pienentyvän ja pystyvät olemaan pidempiäkin aikoja napostelematta.

Kun saamme ruokavaliostamme tarpeeksi rasvaa, niin pysymme paremmin kylläisenä, joka helpottaa ajan kanssa myös ruokariippuvuutta.

Yhteenveto

Sinun ei tarvitse olla syömässä muutaman tunnin välein. Aineenvaihduntasi pystyy käsittelemään pitkiäkin paastojaksoja, eikä ateriatiheys vaikuta energian kulutukseen (kun otetaan huomioon energian saanti). Ketogeenisen ruokavalion myötä tapahtuva rasva-adaptaatio on tehokas tapa hillitä nälkää ja verensokerin heittelyä.

Sinua saattaisi myös kiinnostaa nämä

Aloita ketogeeninen ruokavalio jo tänään!